Julkaistu 5 lokakuun, 2010

RENKAIDEN IKÄÄNTYMINEN ALKAA KÄYTTÖÖNOTOSTA

Rengasfoorumi 2010 -tapahtumassa nostettiin esiin henkilöauton renkaiden ikäsuositukset. Uusina myytävät renkaat voivat olla enintään viisi vuotta aiemmin valmistettuja. Hyvän kauppatavan mukaista on kuitenkin informoida asiakasta renkaan valmistusajankohdasta, jos kyseessä on yli kolme vuotta vanhat renkaat. Renkaat alkavat ikääntyä toden teolla vasta niiden käyttöönoton jälkeen.

Rengasalan yhteisen näkemyksen mukaan rengas säilyttää käyttämättömänä ja oikein varastoituna alkuperäiset tekniset ominaisuutensa jopa viisi vuotta. Renkaiden kokonaisiäksi suositellaan enintään kymmenen vuotta valmistusajankohdasta. Rengasalan keskeiset toimijat Suomessa myötäilevät ikäsuosituksissaan eurooppalaisten katto- ja sisarjärjestöjensä linjauksia.

Kolminumeroiset ikätunnukset historiaa

Kokonaisikäsuosituksen mukaan viime vuosituhannella valmistettuja henkilöauton renkaita ei pitäisi käyttää liikenteessä enää 2010-luvulla. Renkaan valmistusajankohta selviää renkaan kyljestä DOT-merkinnän yhteydestä. 1990-luvulla valmistusajankohta merkittiin kolminumeroisella tunnuksella. Vuonna 2000 siirryttiin nelinumeroiseen tunnukseen. Esimerkiksi 1608 tarkoittaa viikkoa 16 vuonna 2008.

Rengasalan teknisen foorumin puheenjohtaja Seppo Wallenius huomauttaa, että käytännössä renkaat kuluvat loppuun jo huomattavasti kokonaisikäsuositusta nopeammin. ”Kokonaisikäraja tulee vastaan lähinnä silloin, jos autolla ajetaan vähän tai se on poistettu väliaikaisesti liikennekäytöstä. Erityisesti tällöin kannattaa kiinnittää huomiota asianmukaiseen kausisäilytykseen renkaiden käyttöiän pidentämiseksi.”

”Jos kuluttaja vähänkään epäilee renkaidensa toimivuutta, hänen kannattaa tarkastuttaa renkaat asiantuntijalla. Renkaiden kuntoon ja toimivuuteen vaikuttaa olennaisesti myös oikeat ilmanpaineet, riittävä urasyvyys ja kulumismuoto”, Wallenius painottaa.

Alkuperäiset ominaisuudet säilyvät jopa 5 vuotta

Renkaan kulutuspinnan kumiseos alkaa kovettua ajan myötä. Nykyaikaisiin laaturenkaisiin lisätään kumiseoksen vanhenemisen estoon tarkoitettuja kemikaaleja, jolloin renkaan ominaisuudet eivät muutu renkaan elinkaaren ensimmäisinä vuosina. Esimerkiksi ruotsalaisessa VTI:n tutkimuksessa kolme vuotta varastoidut talvirenkaat osoittautuivat jääpidoltaan uusien vastaavien renkaiden veroisiksi (VTI 2000).

Asiantuntijoiden mukaan renkaat säilyttävät käyttämättöminä ja oikein varastoituna alkuperäiset tekniset ominaisuutensa jopa viisi vuotta. Renkaiden toimitusketjussa varastointi hoidetaan ammattimaisesti, mutta renkaiden kuluttajilta ohjeet saattavat unohtua. Renkaita pitää säilyttää puhtaina, kuivassa ja viileässä paikassa sekä suojassa auringonvalolta. Tarkemmat varastointiohjeet saa tarvittaessa rengasalan ammattilaisilta.

Tiivistelmä henkilöauton renkaiden ikääntymisestä:

• Renkaan kokonaisikä; suositus enintään 10 vuotta
Renkaan kokonaisikä = renkaan tekninen ikä valmistusajankohdasta, joka on merkitty renkaan kylkeen nelinumeroisena tunnuksena DOT-merkinnän yhteyteen; kansainvälisen käytännön mukaisesti renkaan kokonaisiäksi suositellaan enintään 10 vuotta

• Renkaan käyttöikä; suositus enintään 6 vuotta
Renkaan käyttöikä = renkaan ikä käyttöönotosta; renkaalle on vaikea määrittää mitään tiettyä maksimikäyttöikää, koska renkaan kuluminen ja ikääntyminen riippuvat monista eri tekijöistä; kansainvälisen käytännön mukaisesti renkaan käyttöiäksi suositellaan enintään 6 vuotta, mutta yleensä renkaat kuluvat loppuun huomattavasti sitä nopeammin

• Uusina myytävät renkaat; suositus enintään 5 vuotta
Uusina renkaina voidaan myydä enintään 5 vuotta aiemmin valmistetut renkaat, koska renkaat säilyttävät oikein varastoituna alkuperäiset tekniset ominaisuutensa jopa 5 vuotta; hyvän kauppatavan mukaisesti asiakasta informoidaan renkaan valmistusajankohdasta, jos kyseessä on yli 3 vuotta vanhat renkaat

Lisätietoja:
• Autonrengasliitto ry (ARL): www.autonrengasliitto.fi
• The Scandinavian Tire & Rim Organization (STRO): www.stro.se
• European Tyre and Rubber Manufacturers’ Association (ETRMA): www.etrma.org
• Bundesverbandes Reifenhandel und Vulkaniseur-Handwerk e.V. (BRV):
www.bundesverbandes-reifenhandel.de

Rengasalan teknisen foorumin yhteyshenkilöt:
• Seppo Wallenius, Autonrengasliitto ry, gsm 044 344 8103
• Jari Alopaeus, Continental Rengas Oy, gsm 0400 423 108
• Hannes Pohjolainen, Goodyear Dunlop Tires Finland Oy, gsm 040 824 7247
• Matti Morri, Nokian Renkaat Oyj, puh. 010 401 7621
• Kai Niemi, Bridgestone Finland Oy, puh. 020 793 6269
• Jukka Rinne, Oy Suomen Michelin Ab, gsm 0400 550 722

Rengasalan tekninen foorumi on vuonna 2009 koottu rengasalan asiantuntijaryhmä, jonka tehtävänä on määritellä toimialan yhteiset viestit keskeisissä rengasasioissa. Teknisessä foorumissa ovat edustettuina Autonrengasliitto ry, Bridgestone Finland Oy, Continental Rengas Oy, Goodyear Dunlop Tires Finland Oy, Nokian Renkaat Oyj ja Oy Suomen Michelin Ab. Teknisen foorumin yhteyshenkilöt ovat ohessa.

Visa Mastercard American Express
Eurocard Mastercard Diners Club International Visa Electron